Veelgestelde vragen

Jazeker, al gelden er wel twee belangrijke voorwaarden. Een eerste voorwaarde is dat je inwoner van Vilvoorde bent. Dit betekent dat je hoofdverblijfplaats in Vilvoorde is. Een tweede voorwaarde is dat je volledig in orde bent met je mutualiteit. Zijn beide voorwaarden voor jou van toepassing?  Surf dan gerust nog even verder of kom eens langs in het WGC. We helpen je graag verder.

In België is het zo dat je verplicht bent om een ziekteverzekering af te sluiten bij een mutualiteit. Het kan echter dat je omwille van uitzonderlijke omstandigheden niet in orde bent met je mutualiteit. Is dit voor jou zo, dan kom je best eens langs in het wijkgezondheidscentrum indien je je wil inschrijven. Samen kijken we naar wat mogelijk is en zoeken we hoe je mutualiteit wel in orde gebracht kan worden.

We maken een uitzondering voor mensen die net aan de buitengrens van Vilvoorde wonen, in wijk ‘Borght’. Woon je verder uit de buurt? Dan raden we je aan om na te gaan of er een wijkgezondheidscentrum of maison médicale aanwezig is in de stad of wijk waar jij woont. Je kan hiervoor terecht op de website van het VWGC of van de FDMM.

Het is inderdaad zo dat je als patiënt niets hoeft te betalen wanneer je een arts of andere zorgverlener consulteert in het wijkgezondheidscentrum. Dit komt omdat wij per maand, per patiënt, een vast bedrag (ook wel forfait genoemd) ontvangen van de mutualiteit waarbij de patiënt aangesloten is. Dit wordt ook wel het forfaitaire systeem genoemd. Hierdoor is het voor ons erg belangrijk dat je volledig in orde bent met je mutualiteit wanneer je je bij ons inschrijft.

Wanneer je de specialist raadpleegt, zal dit volledig terugbetaald worden door de mutualiteit. We raden wel aan om eerst een afspraak te maken bij de huisarts in het WGC alvorens je de specialist raadpleegt. Zo is er een betere opvolging van je medisch dossier en verkrijg je een hogere terugbetaling door de mutualiteit.

Het klopt dat je soms een klein bedrag zal moeten betalen na een consultatie bij de huisarts of verpleegkundige. De reden hiervoor is dat er soms (verband)materiaal gebruikt wordt. Dit bijvoorbeeld bij het verzorgen van een wonde, maar ook bij het afnemen van bijvoorbeeld een zwangerschaps- of EKG test. Een volledig overzicht van de prijslijst vind je hier en in onze wachtzaal terug.

Labo- onderzoeken moeten wel nog betaald worden aan het labo. Het labo stuurt een factuur naar je thuisadres. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer je je bloed hebt laten onderzoeken bij de huisarts of verpleegkundige in het centrum.

We geloven dat we je beter kunnen onderzoeken en behandelen in het wijkgezondheidscentrum dan thuis. We vragen je dan ook om naar het centrum te komen voor je doktersafspraak. Lukt dit echt niet? Dan zoeken we naar een moment waarbij de huisarts kan langskomen. De kinesist en verpleegkundige en maatschappelijk werker kunnen dit uitzonderlijk ook doen.

We vinden het belangrijk dat onze patiënten zich comfortabel voelen in het WGC. Als je niet tevreden bent, spreek je zorgverlener hier dan gerust over aan. Wil je graag een klacht formuleren, dan kan dit via mail of via ons klachtenformulier (download in pdf  of word ). We behandelen je klacht met zorg. Ten laatste binnen de veertien dagen zal je een antwoord ontvangen.

Het kan dat je verhuist, of dat je niet langer kiest voor zorg in het wijkgezondheidscentrum. We vinden het jammer om patiënten te zien vertrekken, maar je kan je steeds uitschrijven wanneer je dat graag wil. Hoe dit precies in zijn werk gaat, vind je hier.